Բրենդի դիրքավորումը շուկայում

Այս հոդվածում ներկայացնում ենք բրենդի դիրքավորման էությունը, դրա դերը վաճառքների մեծացման և բիզնեսը նոր մակարդակ հասցնելու գործում

Ի՞նչ է դիրքավորումը
Դիրքավորում – հաճախորդների գիտակցության մեջ Ձեր բրենդի ամենահարմար դիրքի նախագծումն ու ստեղծումը՝ ներկա մրցակիցների զբաղեցրած դիրքի համեմատությամբ:

Դիրքավորման նպատակ – Սպառողներ ներգրավելու համար մրցակցային միջավայրի դիֆերենցում:

Հարկ է նշել, որ խոսքը գնում է ոչ թե իրականում (օրինակ՝ խանութում) ապրանքի տեղադրության, այլ հաճախորդի գիտակցության մեջ բրենդի դիրքի ձևավորման մասին (ընկալումն ավելի կարևոր է, քան իրականությունը):

Տերմինը բացատրենք օրինակով. ենթադրենք՝ «X» կազմակերությունը արտադրում է աման լվանալու հեղուկ: Խանութներում կա նման ապրանքների մեծ տեսականի, և մարդկանց մոտ հարց է առաջանում՝ ինչպե՞ս տարբերել դրանք: Իսկ արտադրողների մոտ՝ ինչի՞ վրա դնել շեշտը արտադրելիս, ի՞նչ դիրք ստեղծել սպառողների համար: Հենց այդ ճիշտ դիրքը հասկանալու և ստեղծելու համար անհրաժեշտ է առաջնորդվել ստորև նկարագրված դրույթներով:

1.Ընտրել այն ասպեկտը, որ զբաղված չէ մրցակիցների կողմից

Այս փուլում կատարվում է մրցակիցների, իրենց ապրանքային տեսականու վերլուծություն, որպեսզի հասկանանք նրանց զբաղեցրած դիրքերը և տարբերությունները միմյանցից:

Օրինակ՝ պարզվեց, որ մրցակիցներից մեկի ապրանքը տարբերվում է հաճելի բույրով, մյուսինը՝ հետքերից ազատվելու հատկությամբ, երրորդի դիրքավորումը հիմնված է ճապոնական էկոլոգիապես մաքուր քիմիայի գաղափարի վրա և այլն: Բայց շուկայում չկա որևէ միջոց, որ հակաալերգիկ է, կամ նախատեսված է մանկական սպասք լվանալու համար:

Ահա և գտանք մի քանի ազատ դիրք, և որքան շատ լինեն դրանք, այնքան լավ: Հիմա հարց է առաջանում՝ հատկապես ի՞նչն ընտրել բացահայտված ազատ դիրքերից:


2.Ընտրել այն հատկանիշը, որը կարևոր է լսարանի համար

Իր «Մարքեթինգ՝ մտքի արագությամբ» գրքում Ադրիան Սլիվոտսկին նշել է, որ ժամանակակից տնտեսության մեջ տեղի ունեցել արժեքների շղթայի ռեվերս: Եվ եթե առաջ այն ուներ այս տեսքը՝

Այսինքն՝ նախկինում մենք հարցերը հետևյալ հերթականությամբ էինք տալիս՝

  • ի ՞նչ ակտիվներ ունի կազմակերպությունը,
  • ի ՞նչ ապրանքներ է հնարավոր արտադրել այդ ակտիվներով,
  • ի ՞նչ պահանջներ է հնարավոր բավարարել այս ապրանքներով,
  • ո՞վ է մեր սպառողը:
Ապա հիմա հերթականությունն այսպիսինն է՝
  • Ո՞վ է մեր սպառողը,
  • ի ՞նչ պահանջներ ունի նա,
  • ինչպիսի՞ ապրանքներով է հնարավոր բավարարել այս պահանջները,
  • ի ՞նչ ակտիվներ են դրա համար անհրաժեշտ:

Այո, հիրավի դա այդպես է: Այսօր առաջարկը գերազանցում է պահանջարկը, և անհրաժեշտ է հաշվի առնել լսարանի ցանկությունները, կարիքներն ու պահանջները, որպեսզի ճիշտ սեգմենտ ընդգրկենք:

Դիրքավորումը ստեղծվում է լսարանի պահանջների ու կարիքների հիման վրա՝ հաշվի առնելով կազմակերպության` մրցակիցների հանդեպ ունեցած առավելությունները և դրանք ուղղելով ապրանքը իր կատեգորիայում ամենահարմարը դարձնելուն:

Սպառողներին կարող են չհետաքրքրել հակաալերգիկ միջոցները, քանզի մեծամասնությունը ձեռնոցներ է օգտագործում սպասք լվանալիս, բայց նրանց համար կարող է կարևոր լինել, որ մեկ կաթիլ օճառը մաքրի յուղը սպասքի վրայից, և մաքրող հեղուկը հնարավոր լինի երկար օգտագործել: Կախված լսարանի պահանջներից (իսկ դա որոշվում է տարբեր հետազոտությունների, ֆոկուս խմբերի, հետևողականության մեթոդների և այլնի շնորհիվ)՝ կազմակերպությունն ընտրում է կոնկրետ հատկանիշ, որով էլ պրոդուկտը կտարբերվի իր մրցակիցներից:

Լսարանի՝ ի սկզբանե սխալ ընտրվելը շղթայական ռեակցիայով կհանգեցնի սխալ դիրքավորման, ինչն էլ վատ հետևանքներ կունենա կազմակերպության համար:


3.Ինչպե՞ս ընտրել մրցակցային առավելությունները և ստեղծել դիրքավորում
Բրենդի դիրքավորումը կառուցվում է հավասարության կետերի (ТП, Points-of-parity, POPs) և դիֆերենցման կետերի (ТД, Points-of-difference, PODs) համադրության վրա:

Հավասարության կետեր – Հատկանիշներ և առավելություններ, որոնք կարևոր են սպառողների համար և արդեն առաջարկվում են մրցակիցների կողմից ու պետք է պարունակվեն տվյալ կատեգորիայի յուրաքանչյուր պրոդուկտում: Օրինակ՝ հեռախոսի նոր մոդելը չի կարող տարբերվել «զանգել» ֆունկցիայի բացակայությամբ, կամ միկրոալիքային վառարանը՝ ուտելիք տաքացնելու: Գոյություն ունեն պարտադիր հատկանիշներ, որպեսզի ապրանքը հետ չմնա իր մրցակիցներից:

Դիֆֆերենցման կետեր – Հատկանիշներ և առավելություններ, որ սպառողը անմիջապես ասոցացնում է բրենդի հետ, ինչի շնորհիվ էլ դրական կարծիք ունի տվյալ բրենդի մասին և հավատում է, որ շուկայում այն հենց դրանով էլ առանձնանում է մյուսներից (սպառողները վստահ են, որ այդ հատկանիշն ուրիշների մոտ չեն գտնի): Այսինքն՝ սրանք այն հատկանիշներն են, որոնցով կազմակերպությունը առանձնանում է մյուսներից (և գուցե նույնիսկ առավել է նրանցից):

Ինչպե՞ս կազմավորել դիրքավորումը
Դիրքավորման բանաձևը արտաքնապես բավականին հեշտ է: Այնուամենայնիվ կոնցեպցիայի ամբողջական իմաստն արտահայտող բառերի ճիշտ ընտրության համար երկար անալիտիկ աշխատանք է անհրաժեշտ:

Դասական բանաձևը հետևյալն է՝

«X ապրանքը առաջարկում է սպառողին Y օգուտ / Z շահ, ինչն էլ որոշում է, թե ինչ է իրենից ներկայացնում բրենդը ապրանքի տեսանկյունից, ինչ (ինչ օգուտ) է տալիս»:

Կամ

«(անվանումը) բրենդը (նեղ լսարանի-ի կարճ նկարագրություն, 3-5 բառ)-ի համար (բրենդի կատեգորիան) է, որը (բրենդի գլխավոր առավելություն) է, քանի որ (ապացույց)»

Օրինակ՝ Տեսողական խնդիրներ ունեցող կանանց առաջարկում են ACUVUE լինզաներ, որոնք պարունակում են մեծ քանակությամբ թթվածին: Վստահության գրավական – պատրաստման ունիկալ տեխնոլոգիա, որ թույլ է տալիս լինզաներին շնչել և չչորանալ 12 ժամվա ընթացքում:

Այս նկարագրությունը պետք է համապատասխանի բրենդի մարքեթինգային գլխավոր կոնցեպցիային, ներքին փաստաթղթերի մասը լինի, իսկ հանրությանը պետք է հասցնել այդ միտքը հաղորդակցության միջոցով (որը չի կրկնում բառերն ու բանաձևերը, բայց հավատարիմ է մնում մարքեթինգի տեսանկյունից դիրքավորման իմաստային կողմին):


4.Ինչպե՞ս է սխալ դիրքավորումը ազդում վաճառքների վրա: SONY Walkman-ի պատմությունը:

1979թ-ին Sony ընկերությունը ստեղծեց Walkman դյուրակիր աուդիո նվագարկիչները՝ կարծելով, որ նման քիչ եկամտաբեր, բայց իննովացիոն պրոդուկտը դուր կգա դեռահասներին: Պարզվեց, որ ընտրված լսարանը դեռևս նախընտրում էր մեծ մագնիտոֆոնները, և սպառողներին բնավ չհետաքրքրեցին դյուրակիր նվագարկիչները, որոնք շարունակեցին մնալ խանութներում: Ինժեներներն ու մարքեթինգի մասնագետները հիասթափված էին իրողությամբ:

Սակայն շուտով Walkman-ը բացահայտեցին երիտասարդ բիզնեսմենները: Վերջիններիս օրերն այնքան հագեցած էին, որ նրանք չէին հասցնում աշխատանքի գնալիս Բախ լսել, կամ Վիվալդի՝ վազելիս, իսկ Sony Walkman-ը հիանալի միջոց էր, որը տեղավորվում էր պայուսակներում և գրպաններում, ինչով հեշտացնում էր երաժշտություն վայելելու գործընթացը ամենուր: Այսպես նվագարկիչը դարձավ «սպիտակ օձիքների» անբաժան ուղեկիցն ամբողջ աշխարհում:

Այս օրինակը ցույց է տալիս լսարանի և համապատասխան դիրքավորման ճիշտ ընտրության կարևորությունը ապրանքի վաճառքների մեծացման հարցում:

5.Դիրքավորման մակարդակները
Դիրքավորման մակարդակը շատ հաճախ կախված է կազմակերպության ՈւՎԱ-ից:


ՈւՎԱ-ի կոնցեպցիան հնացած է համարվում, և դժվար թե օգտագործվի այժմ. «ոչ մի ունիկալ բան հիմա չկա»:

© Մ. Լինդստրոմ
ՈւՎԱ տերմինը (Unique Selling Proposition, USP) ենթադրում է, որ կազմակերպության առաջարկը պետք է լինի 1) գնորդին հետաքրքիր, 2) ունիկալ, 3) առևտրայնորեն պատճառաբանված: Եթե կազմակերությունն ունի իրապես ունիկալ ապրանք/ծառայություն/տեխնոլոգիա, ապա դիրքավորումը կառուցվում է հենց այս մակարդակի վրա (շուկային հայտարարվում է այս պրոդուկտի/ծառայության/տեխնոլոգիայի ունիկալության մասին):

Դրան փոխարինման է եկել ԷՎԱ-ն (emotional selling proposition, ESP), երբ բրենդների տարբերակիչ հատկանիշը բացառապես սպառողների էմոցիոնալ կապվածությունն է տվյալ կազմակերպությանը: Այստեղ դիրքավորումը ստեղծում է հաճախորդի մոտ էմոցիաներ, որոնք կապում են նրան բրենդի սպառման հետ:

Հաջորդ մակարդակը ՕՎԱ-ն է (organizational selling proposition, OSP)։ Այստեղ դիրքավորումը կառուցվում է առաքելության, կազմակերպության արժեքների վրա, որոնք էլ հենց առանձնացնում են նրան կատեգորիայում:

Չորրորդ մակարդակը ԲՎԱ-ն է (brand selling proposition, BSP), երբ բրենդը դառնում է սպառողի համար ավելի կարևոր որոշիչ ապրանքի ընտրության հարցում, քան հենց պրոդուկտի նկարագրական հատկանիշները: Այս էտապում ապրանքային նշան – առևտրային առաջարկ – դիրքավորում հարաբերակցությունը ցուցադրվում է բրենդի անվան մեջ և սպառողին փոխանցում կազմակերպության ամբողջ գաղափարախոությունը:


6. Դիրքավորումը դժվար չէ, ավելի կարևոր է (ու դժվար) այն շուկա ճիշտ հասցնելը:

Այսօր մարքեթինգում ինֆորմացիոն քաոսը աճում է, և եթե առաջ մեկ կարգախոսով կարելի էր բավականին երկար ժամանակ ապահովել կազմակերպության առաջխաղացումը, ապա այժմ կարգախոսը կոնտենտի ստեղծումից հետո անցնում է օգտագերերի ձեռքը և ենթարկվում բազմազան փոփոխությունների ու մոդիֆիկացիաների, ինչը հետո դժվար է կառավարել: Սակայն կարելի է կանխատեսել, թե որ տեսակի կոնտենտը ինչի ուղղությամբ է փոփոխվելու, և ստեղծել հաղորդակցական շղթա այդ տեսանկյունից:

Ամենակարևորը հաղորդակցության մեջ միասնականաության պահպանումն է. շատ կարևոր է, որ կոմունիկացիան սկիզբ առնի դիրքավորումից և կազմակերպության ընդհանուր մարքեթինգային գաղափարներից, ու վերջիններս չհակասեն մեկը մյուսին:


Made on
Tilda